Het is nu 18 jan 2021, 02:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kachel
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 20:03 
High & Mighty Bitch-queen of Delft

De kachel is ondertussen best wel dood. Tijdens het laatste raadsvuur is besloten om hier wat aan te doen, en eens te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Willen we deze (laten) repareren, een nieuwe gaskachel of houtkachel aanschaffen, of ergens een tweedehands vandaan halen? En welke kosten komen hierbij kijken? Een aantal mensen hebben gezegd om hier eens naar te kijken. Zou iedereen zijn bevindingen hier neer kunnen zetten, zodat er snel wat aan de kachel gedaan kan worden?

Profiel  

Berichttitel: Re: Kachel
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 20:59 

voordeel houtkachel

+ brandhout kost niets ipv gas
+ je kunt het goed warm dan wel heet stoken ( voor al die kouwkleunen ;-) ) maar ook als je in je eentje bent of met een kleine groep
+ je kunt het droogstoken (geen natte suiker of groen zout meer)
+ het is gauw opgewarmd
+ mensen leren vuur te stoken
+ het geeft leuke ideeën (effecten) met sinterklaas
+ minder papier afval
+ een houtkachel is ook gewoon leuk

nadeel houtkachel

- mocht niet van monumenten zorg
- je moet zorgen dat er brandhout is
- je moet zorgen dat het brandhout in de kachel past ( hakken, zagen) maar als het koud is gaat vanzelf iemand dat doen
- het is meer werk om de kachel aan te steken
- vóór de kachel staan is er niet meer bij
- de stenen vloer is weg waar de oude kachel ( sorry reactorvat) opstond, er moet dus weer een bescherming komen anders gaat je vloer eraan

en er zijn vast nog wel + en - en te verzinnen maar die kan ik niet zo gauw bedenken

de oude kachel kwam van de oud ijzer handelaar en is per boot naar de toren gekomen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 maart 2010, 20:44 

nadelen houtkachel: aanwezige rookgaskanaal loopt niet omhoog en trekt dus niet - RGK dus niet geschikt.
aanbrengen nieuw rookgaskanaal loopt tegen probleem aan: rookgastemperatuur van houtkachel veel hoger dan van gaskachel (want veel minder efficient, veel meer hitte de afvoer uit) dus aanleggen nieuw rookgaskanaal is geen optie; dit zou of zo lomp zijn dat monumentenzorg het nooooooit toe gaat staan, of binnen no-time stuk zijn (zo'n flexibele slang uit het raam leggen? kreng smelt zo ongeveer weg. die dingen zijn voor gaskachels gemaakt).

een houtkachel was dus voor wat ik begreep van Hans geen optie. kan het nogmaals navragen, maar het lijkt erop dat we ons daar alleen maar een boel nutteloze uitgaven mee op de hals halen. dat, en met een beetje pech, een koolmonoxidevergiftigingetje of wat erbij.

EDIT @ frits: vzviw was de vorige houtkachel een probleem voor monumentenzorg *juist* vanwege die stalen buis langs de wand (en dan door het raam; ergens anders naar buiten gaat m niet worden) en het lijkt me sterk dat ze daar opeens geen probleem mee zouden hebben.

Dus: eer een houtkachel ook maar een optie is moet eerst toestemming van monumentenzorg verkregen worden (wat niet gaat gebeuren IMO, maargoed...) tot die tijd is het meer de vraag wat voor gaskachel we moeten hebben.

Laatst bijgewerkt door Thomas (die lange) op 12 maart 2010, 13:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 12:00 

Mocht iemand monumentenzorg weten te overtuigen dat een houtkachel heel goed kan en je weet een hele mooie op de kop te tikken dan is een schoorsteen uit het raam heel snel en goed te regelen. Een beetje stalen buis tegen de muur hangen zal goed werken.

In de Kruitkamer van scouting Assendelft hebben we ook een houtkachel. De schoorsteen is nu goed voor elkaar, de kachel zelf begint een beetje af te raken maar een nieuwe is in de maak van een stalen buis met een centimeter dikke wand.

http://www.scoutingassendelft.nl/fotobo ... 1280&h=800

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 14:38 

monumentenzorg vond ( onterecht naar mijn idee) dat het droogstoken van de muur waar die tegen aan stond, slecht voor het gebouw zou zijn

-want wat gebeurde er minimaal één keer per week werd de kachel flink opgestookt, hierdoor werd de muur goed drooggestookt
- in de tussentijd als er niemand op de toren was kon al het overtollige vocht ( wat nu dus in de toren blijft hangen) door die muur opgezogen en was het al het kookvocht verdwenen

daarom denk ik dat monumentenzorg een onterechte keuze maakte: zei zagen slechts één kant van het verhaal nml het droogstoken van de muur, maar het is voor een gebouw denk ik echt niet goed als het altijd vochtig is ( maar dat laat ik even aan de bouwko's over)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 maart 2010, 07:48 

Een leuke discussie, maar willen we uberhaupt wel een houtkachel waarvoor je dus vrij veel hout moet halen/hakken en waarin ik zelf in ieder geval niet zo heel veel zin heb als het bv laat op de avond/in de nacht is. Maar miss is er wel een persoon onder ons die vaak op de toren is/veel tijd heeft/zin heeft om hout te halen/hakken. Dan vind ik het helemaal geen probleem (A). Ik bedoel dus: miss een puntje om over na te denken.

Groetjes, xx Marjon

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2010, 15:52 

@marjon

het hele idee van die houtkachel is dus dat we een bron van 'gratis' hout hebben; houtafval van, als ik me niet vergis, de praxis.
houthakken? geen probleem :P bovendien, als je gewoon een voorraadje aanlegt op het moment dat dat wel uitkomt (temp. boven nul, droog weer, daglicht enzo) kun je daar best lang op voort. het is geen kampvuur wat een halve kuub per uur op kan stoken ;)

het zou dus op zich een heel leuk idee zijn, [u]als monumentenzorg niet in de weg stond (en om gegrondde redenen).[/u]
naar wat mij is verteld was het meer dan alleen die muur droogstoken, ze hadden ook nog iets over de looks van zo'n kachelpijp (magnie...) en volgens mij nog wat meer, maar dat ontgaat me even.

point is, als die beschikking er eenmaal ligt wens ik je veel plezier het van tafel te krijgen. monumentenzorg heeft dat besloten en zal daar waarschijnlijk ook gewoon bij blijven; ongeacht wat sommigen onder ons van dat besluit vinden. de civielers van monumentenzorg (of is dit toch iets structureels wat bouwko's wel doen? geen idee eigenlijk :P ) zijn van mening dat... dus dan blijft men er gewoon bij.

zeuren is dan niet productief, gaskachel installeren conform de regels wel.
uiteindelijke doel is volgende winter niet blauwbekkend op de toren te zitten; niet het beoefenen van onze persoonlijke hobbys (lilians ecogeneuzel enerzijds, mijn prima excuus om vuurtjes te stoken anderszijds; geloof me, ook ik had een houtkachel ook best een leuk plan gevonden ;) )

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2010, 16:16 

Marjon schreef:

Een leuke discussie, maar willen we uberhaupt wel een houtkachel waarvoor je dus vrij veel hout moet halen/hakken en waarin ik zelf in ieder geval niet zo heel veel zin heb als het bv laat op de avond/in de nacht is.

als mensen het koud krijgen , krijgen ze ineens meer zin in zorgen voor genoeg hout, het is óf dat óf het koud hebben ;-)

Thomas (die lange) schreef:
het is geen kampvuur wat een halve kuub per uur op kan stoken ;)

naar wat mij is verteld was het meer dan alleen die muur droogstoken, ze hadden ook nog iets over de looks van zo'n kachelpijp (magnie...)

quote 1 , het hoeft niet maar het kan wel

qoute 2 , ja je hebt gelijk die was ik even vergeten, maar zelf vind ik de uitgang van de huidige kachels ook niet echt mooi of zo

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2010, 23:03 

Allereerst Lilian, niet vervelend bedoeld verder, en excuses als ik je laatste post verkeerd interpreteer, maar wat probeer je hier nu?
Citaat:
qoute 2 , ja je hebt gelijk die was ik even vergeten, maar zelf vind ik de uitgang van de huidige kachels ook niet echt mooi of zo

ik snap de relevantie niet. het mag van monumentenzorg niet. wat jij er esthetisch gezien van vindt, wat ik er esthetisch gezien van vind, dat maakt geen ene malle moer uit. het mag gewoon niet. punt. we kunnen niet fatsoenlijk een houtkachel installeren binnen de grenzen van wat van monumentenzorg mag.
kunnen we nu alstjeblieft gewoon een fatsoenlijke gaskachel uit gaan zoeken? ofzo?

edit Oi! waarom staat mijn BBCode uit en waar zet ik dat aan? :P /lui

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2010, 11:55 

Omdat jij zelf op Schakel BBCode uit (onder bericht, of in Gebruikerspaneel) hebt geklikt ofzo?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2010, 14:54 

het allergrootste probleem om een vervanging te vinden voor de huidige kachel is de volgende combinatie :

- genoeg vermogen ( volgens mij is deze 10 kWh)
- en horizontale afvoer van 1 meter ( dit staat ongeveer gelijk aan een verticale afvoer van 4 meter)

nu ken ik de mensen persoonlijk die deze kachel hebben uitgezocht en er waren toen maar 2 of 3 exemplaren die bij combinatie pasten, inmiddels is dat er zeker één minder want deze kachel voldoet inmiddels ook niet meer aan de 1 meter eis ( dat heeft de fabrikant veranderd )

en verder, thomas, ik wou mijn ongenoegen uitspreken over het feit dat monumenten zorg vond/vind dat de oude kachel pijp lelijk was en de uitgang van de huidige kachel blijkbaar niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2010, 15:44 

oke, ongenoegen uiten is altijd leuk :P
@joep nu-uh, het staat in m'n instellingen standaard aan, onder mn bericht staat "BBcode staat standaard UIT" zonder optie dat te veranderen. wtf?

Ontopic: ik zal hans vragen of hij iets weet; kans is groot dat ie in ieder geval wat handige aanwijzingen geven kan :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2010, 16:25 

ik snap de relevantie niet. het mag van monumentenzorg niet. wat jij er esthetisch gezien van vindt, wat ik er esthetisch gezien van vind, dat maakt geen ene malle moer uit. het mag gewoon niet. punt. we kunnen niet fatsoenlijk een houtkachel installeren binnen de grenzen van wat van monumentenzorg mag.
kunnen we nu alstjeblieft gewoon een fatsoenlijke gaskachel uit gaan zoeken? ofzo?

Ha! ik las malle hoer, leuk zeg, oostindisch leesblind zijn :P

En trouwens, @lilian: ik denk dat dat van die maten verticaal en horizonaal niet kan kloppen, warme lucht stijgt op (warmte niet) en daardoor kan dat ding gaan zuigen en dat lijkt me verticaal efficienter werken dan horizontaal. kWh is een maar voor een hoeveelheid energie, namelijk 3,6 MJ, je bedoelt kW, dat is vermogen.

Laatst bijgewerkt door Jake op 16 maart 2010, 17:38, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2010, 17:38 

@joep nu-uh, het staat in m'n instellingen standaard aan, onder mn bericht staat "BBcode staat standaard UIT" zonder optie dat te veranderen. wtf?

Ah, het stond fout in de foruminstellingen. Het zou nu moeten werken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2010, 23:29 

dat van die 4 meter en 1 meter heb ik onthouden toen de kachel werd uitgezocht, kan het wel navragen hoor

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur